Distribusjons- og publikumsveiledning

Viken filmsenter tilbyr veiledning på distribusjons- og publikumsarbeid for kortfilm, dokumentar og interaktive produksjoner. Dette er et tilbud uten søknadsfrister for den profesjonelle delen av bransjen.

 

Vi har flere rådgivere knyttet til Viken filmsenter og tilbyr deg veiledning med en av disse, eller en egen selvvalgt rådgiver. Pr i dag er følgende veiledere en del av ordningen;  Karianne Berge, Jan Dalchow, Line Halvorsen, Vibeke Skistad og Sarah Winge-Sørensen. Du kan lese mer om veilederne nedenfor.

Veiledningen har en ramme på 7 timer per prosjekt og opererer med faste takster.

Ordningen er for filmskapere i vår region og deres distribusjonsarbeid, distribusjon av utenlandske filmer faller utenfor ordningen.

Sirin Eide er fagansvarlig for alle Viken filmsenters veiledningsordninger. Søknader om distribusjons- og publikumsveiledning behandles av film- og spillkonsulent Cecilie Stranger-Thorsen.

Kort om ordningen:

  • Søker og veileder avtaler selv formen på veiledningsforløpet (møter/mail/skype)
  • Veileder skal være fra regionen.
  • Tilskudd gis kun en gang til samme prosjekt
  • Den som blir veiledet sender rapport til Viken filmsenter etter endt veiledning.
  • Det skal ikke gå mer enn 6 måneder fra tilsagn er gitt til rapport sendes til Viken Filmsenter v/ Sirin Eide

Se inspirasjonsdokument for markedsstrategi HER

Se hvordan du søker HER

Distribusjons- og publikumsveiledere i ordningen

 

Karianne Berge er utdannet med master i dokumentarregi fra Høyskolen i Lillehammer. Siden 2011 har hun jobbet i Indie Film som regissør og lanseringsansvarlig. Som sistnevnte har hun fått bred erfaring med å skreddersy strategier for ulike filmer på VOD world wide og som leder av Indie Films egendistribusjon på kino i Norge. 

Tips fra Karianne:

  1. Se for deg hele filmens liv når du utvikler idéen.
  2. Snakk masse om filmen din til ulike målgrupper underveis.
  3. Ha det gøy. Distribusjon og markedsføring er ikke bare eksponering og skryt, du skal fortelle en historie om filmen din.

 

Jan Dalchow har produsert, regissert og pushet dokumentarfilm siden 1996. Han var tidlig ute med outreach- og impact-arbeid knyttet til personlige prosjekter om LHBT-personers levekår, internasjonale prosjekter om muslimer og terroranklager, hvordan penger og forbruk påvirker vår måte å leve på, og skam for nakne kropper. Målet til Jan som innholdsskaper er alltid å påvirke, i håp om å kunne bidra til positive endringer. Han er nå særlig opptatt av prosjekter som ønsker å ta sjanser og utforske nye distribusjons- og lanseringsveier, og som forholder seg til at 50 prosent av alle videovisninger i dag skjer på mobile enheter.

Tips fra Jan

  1. Sett av godt med tid i minst et år til arbeidet med å gi den ferdige produksjonen et liv.
  2. Ikke gjør prosjektet om du ikke har en sterk motivasjon om å påvirke med det.
  3. Ikke vektlegg konsulenter og veilederes råd for mye, men la deg inspirere av dialogen.

 

Line Halvorsen har over 20 års erfaring fra norsk og internasjonal dokumentarfilmbransje og har med sine egne prisvinnende filmer Et steinkast unna, “USA mot Al-Arian” og “Å leve uten penger” hatt visninger og tv-salg i 30 land. Line har vært outreach-produsent for kinofilmene “Opprørske oldemødre”, “Optimistene”, “Last Call” og “Jeg ser deg” og bistått på lanseringen av “Røverdatter”. Siden 2016 har hun har ledet flere program om internasjonal distribusjon og lansering for kort og dokumentar i regi av Midtnorsk filmsenter. Line er også prosjektleder i talentutviklingsprogrammet FilmLab Norge.

Tips fra Line

  1. start planleggingen av distribusjon og lansering TIDLIG
  2. finn ditt kjernepublikum og kartlegg hvor og hvordan du kan nå de
  3. vær ikke alene – bygg et team av folk som elsker prosjektet

Vibeke Skistad er daglig leder i Euforia film, et selskap hun startet sammen med Kjetil Omberg i 2008. Euforia jobber hovedsakelig med norske filmer, både på kino og vod. Vibeke er også styremedlem i Norske Filmdistributørers Forening og har i flere år engasjert seg i bransjesaker, uttalt seg til pressen i ulike sammenhenger og deltatt i paneldebatter. Hun deler gjerne kunnskap og erfaringer med andre, og har tidligere bidratt i Viken Pro-sammenheng.

Tips fra Vibeke

  1. Vær bevisst på hva du ønsker med filmen din (utover en historie du selv vil fortelle)
  2. Begrunn hvorfor filmen din skal lanseres på kino (er historien god nok til å bli fortalt andre steder enn i et familieselskap?)
  3. Du må være forberedt på å følge filmen din helt i mål (det er din baby, og den må passes til den er stor nok til å stå på egne ben)

 

Sarah Winge-Sørensen er produsent hos Stray Dog Productions og jobber deltid med et impact prosjekt i Sant & Usant. Hun utvikler dokumentarfilm, impact- og outreachstrategier og ble nylig tildelt fordypningsstipend fra Viken filmsenter for å utforske publikumsstrategier. Tidligere arbeidet Sarah som assisterende produsent på Indie Film og Medieoperatørene, hvor hun begynte å spesialisere seg i impact- outreach- og publikumsengasjement. I 2016 deltok Sarah i Good Pitchs Impact Producer Lab.

Tips fra Sarah

  1. Snakk med målgruppene dine tidlig!
  2. Vær spesifikk med målgruppe, men tenk også bredt: på alle temaer/karakterer i filmen, og hvem de snakker til. Du kan bli overrasket over hvor variert ditt potensielt publikum kan være.
  3. Gjør research på publikum og på kommunikasjonsstrategier. Studier og fakta som backer up dine strategier bygger troverdighet og tillit.

Kontaktperson

Cecilie Stranger-Thorsen

Film-og spillkonsulent

Telefon: + 47 908 84 212

E-post: konsulent@vikenfilmsenter.no