Hva har vi lært av å kollidere med musikkbransjen?

Ola Martin Fjeld, prosjektleder for KOLLISJON, har gjort seg noen tanker om musikkvideoens fremtid og hva filmbransjen har lært av å kollidere med musikkbransjen. Han deler også tips til lanseringsarbeid og hvordan tilrettelegge innhold for nett. Les om det i Rushprint

Fra prisutdelingen 6 jun 2018 (foto: Nina Holtan)

I samarbeid med MØST-Musikknettverk Østlandet, ØKS – Østafjelske Kompetansesenter for musikk og Østnorsk filmsenter arrangerte Viken filmsenter KOLLISJON – en serie med foredrag og verksteder for musikk- og filmbransjen.

-Vi ønsket å legge til rette for møtepunkter og næringsrettet samhandling mellom film- og musikkbransjen. Siden det finnes få møteplasser, tenkte vi at det måtte være et program som gikk over tid, med ulikt fokus på de ulike samlingene. Motivasjonen bak var også å bidra til filmspråkets utvikling, og musikkvideo-formatet egnet seg til det, ettersom det kan være utforskende og grensesprengende, forteller Sirin Eide fra Viken. I tillegg ønsket vi å legge til rette for en tettere dialog mellom filmskapere og musikere med fokus på å undersøke nye mulighetsrom i digitale flater. 

 

Kollisjon ble virkeliggjort med støtte fra Kulturrådet