Virtual Is the New Reality

Onsdag 11. mai inviterer Viken filmsenter og Mediefabrikken til dypdykk i transmedia og virtual reality. Gjennom praktiske eksempler, case studies og live pitching vil vi lære mer om hvordan ny teknologi kan videreutvikle måten å fortelle historier på, og bidra til å nå et bredere publikum.

 

Virtual Is the New Reality Viken filmsenter:Mediefabrikken kurs

Virtual Is the New Reality
– A deep dive into new technologies abilities to support and change storytelling
Mediefabrikken, Filmparken på Jar, onsdag 11. mai

9.00: Introduksjon ved Annika Gustafson, BoostHbg og Anders Fristad Rudolph, Mediefabrikken

9.15 – 10.30: Transmedia Storytelling ved Alison Norrington
Hva er transmedia? Og hvordan kan du bruke transmedia til å utvide historiens univers? Historiefortelling og underholdingsindustrien er i konstant utvikling og endring, og våre tradisjonelle oppfatninger av formater, interaksjon og distribusjon forandres, i det publikum legger premissene for hvor, hvordan og når de kobler seg på fortellingene. Når transmediaprosjekter er på sitt beste, springer alle strategiske valg utifra fortellingen, og med et distinkt fokus på publikum. Opplevelsen formes rundt fortellingen.

10.30 – 11.00 Kaffepause

11.00 – 11.20 Alternative finansierings- og publikumsstrategier ved Annika Gustafson og Alison Norrington
Å lete etter finansiering innenfor et helt nytt felt kan være krevende. Samtidig er det å engasjere publikum viktigere enn noensinne. “YouTubers” involverer publikum, og lager fortellinger som agerer og reagerer direkte. Fiks ferdige fortellinger er ikke lenger en sikker oppskrift for å fenge publikum. De smarte kreatørene identifiserer publikum tidlig og utvikler flerdimensjonale historieunivers og opplevelser i en toveis dialog hvor man både lytter, deler og reagerer.

I denne bolken vil deltakerne lære om innovative strategier for å finne finansiering og nye samarbeidspartnere. Vi vil også diskutere relasjoner ut til publikum, hvordan du finner dem og hvordan du samarbeider med dem.

11.20 – 11.30 Eksempler på interaktive prosjekter 
Annika Gustafson presenterer eksempler og viser hvor du kan finne flere. Hun vil også peke på sentrale festivaler der du både kan se og melde på interaktive prosjekter.

11.30 – 12.00 Virtual Is the New Reality 
Annika Gustafson gir deg en virtuell guide inn i en ny form for historiefortelling. Hva er virtuell virkelighet? Hvorfor er det så effektivt? Hvordan kan man som filmskaper starte å jobbe innenfor dette rommet? Hvordan fungerer det narrativt?

Amanda Romare, født i 1989 i Båstad i Sverige, er produsent og prosjektleder i produksjonsselskapet Bloody Brilliant Productions. Hun er en av grunnleggerne av prosjektet Gabriel Klint, et transmediaprosjekt som anvender kultur og fiksjon for å løfte tabubelagte emner død, selvmord og andre eksistensielle spørsmål.
12.00 – 12.45 Lunsj

12.45 – 13.15 Prøv Virtual Reality!  

13.15 – 14.15: Case study – Amanda Romare and Gabriel Klint
Amanda forteller historien om hvordan hun gikk fra ambisjoner om å lage spillefilm til å bygge et helt transmediaunivers, og i prosessen finaniserte 5 millioner til å nå ut med prosjektet.

14.15 – 14.45 Kaffepause 

14.45 – 15.45: Pitching av prosjekter med live feedback fra Amanda Romare, Alison Norrington og Annika Gustafson

15.45 – 16.00: Q & A og oppsummering av dagen

Dagen er programmert og satt sammen av Annika Gustafson, leder av BoostHbg i Helsingborg. BoostHbg har sidan 2009 vært Skånes arena for talentutvikling, og utvikling og innovasjon innen transmedia og film. BoostHbg driver Sveriges eneste fond for transmedia og virtual reality.

Annika tar med seg den internasjonalt anerkjente story- og transmediakonsulenten Alison Norrington, og produsent Amanda Romare som vil presentere prosjektet Gabriel Klint.

Ønsker du å delta? Send e-post til marte@mediefabrikken.com innen onsdag 4. mai. 

Seminaret er støttet av Norsk filminstitutt.